Otázky HIPO1 a HIPO2
HIPO 1
- Historický text a historická věda; filozofie dějin a historiografie; povaha a role dějepisectví ve vztahu ke společnosti; osobnost historika a osobnost učitele dějepisu ve vztahu k historickému textu, historiografické žánry a školní dějepis
- Reflexe minulosti ve starověku, nejstarší texty reflektující minulost ve starověkých orientálních despociích, možnosti didaktické aplikace
- Antické dějepisectví a jeho význam; možnosti didaktické aplikace
- Křesťanský středověk a historiografie, Augustinus Aurelius a středověké pojetí dějin, scholastika a dějepisectví, nejstarší žánry středověké historiografie, byzantská historiografie
- Středověké hrdinské eposy a středověká hagiografie jako historický text; možnosti didaktické aplikace
- Evropské středověké kroniky, středověká kronika v českém prostředí; možnosti didaktické aplikace
- Proměny historiografie v době nástupu humanismu a reformace, možnosti didaktické aplikace
- Hlavní myšlenkové směry 17. století a jejich odraz v historiografii; základy „učeného dějepisectví“ (Jean Bodin, Jacques Bossuet, Johannes Bolland, Jean Mabillon, Bohuslav Balbín); Giambattista Vico a jeho koncepce dějin, možnosti didaktické aplikace
- Dějepisectví v osvícenské době (John Mill, Dunbar, Robertson, Charles – Louis Montesquieu, Voltaire, Jean Antoine Condorcet, Jean Jacques Rousseau, Edward Gibbon), možnosti didaktické aplikace
- Preromantická a romantická filosofie dějin (Johann Gottfried Herder, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Wilhelm von Humboldt, Jules Michelet, Nikolaj Michailovič Karamzin, František Palacký), možnosti didaktické aplikace
- Liberální dějepisectví (Augustin Thiery, Francois Auguste Mignet, Adolph Thiers, Francois Guizot, Thomas Carlyle, Georg Gottfried Gervinus, William Hickling Prescott), možnosti didaktické aplikace
- Leopold von Ranke – klasická německá historická škola; Pronikání pozitivismu do historiografie (Hippolyte Taine, Alexis de Tocqueville, Fustelo de Coulanges, Henry Thomas Buckle, Theodor Mommsen, Sergej Michailovič Solovjev), možnosti didaktické aplikace
- Historická škola Jaroslava Golla a jeho následovníků (České dějepisectví od dob J. Golla po rok 1945), možnosti didaktické aplikace
HIPO 2
- Krize klasického historismu a nové trendy v dějepisectví na přelomu 19. a 20. stol; národohospodářské dějiny, kulturní dějiny, sociální dějiny (Gustav Schmoller, Karl Lamprecht, Friedrich Meinecke, Max Weber, Jacob Burckhardt, Benedetto Croce), možnosti didaktické aplikace
- Marxistická historiografie, historický materialismus (Karel Marx, Bedřich Engels, Georgij Valentinovič Plechanov, E. P. Thompson, Nikolaj Alexandrovič Rožkov, Antonio Gramsci), možnosti didaktické aplikace
- Hledání smyslu dějin ve 20. století (Oswald Spengler, Ernst Troeltsch, Nikolaj Alexandrovič, Pitirin Alexandrovič Sorokin , Nikolaj Alexandrovič Berďajev, Arnold J. Toynbee, Johan Huizinga; Francis Fukuyama, Samuel P. Huntington, Paul Johnson), možnosti didaktické aplikace
- Rozumějící historie, „duchové dějiny“ (Johann Gustav Droysen, Wilhelm Dilthey, Henri Bergson, Robin George Collingwood, Zdeněk Kalista), možnosti didaktické aplikace
- Škola Annales a její představitelé, současná francouzská historiografie, možnosti didaktické aplikace
- Strukturalismus a poststrukturalismus v historiografii (Ferdinand de Saussure, Claude Lévi-Strauss, George Dumézil, Giles Deleuze, Michel Foucault, Ronald Barthes, Jacques Derrida, Aron Jakovlevič Gurevič), možnosti didaktické aplikace
- Americká historiografie, „New History“ (Charles Augustin Beard, Frederick Jackson Turner, James Harvey Robinson); soudobá americká historická věda, možnosti didaktické aplikace
- Specifika německé poválečné historiografie (Jürgen Kocka, Hans – Ulrich Wehler, John Greville Agard Pocock, Otto Brunner, Reinhart Koselleck a další), možnosti didaktické aplikace
- Postmoderní výzva v dějepisectví a návrat vyprávění, „lingvistický obrat“ v historiografii, interdisciplinární charakter moderního dějepisného bádání ( Lawrence Stone, Jean - Francois Lyotard, Hyden White, Jacques Derrida, Dušan Třeštík), možnosti didaktické aplikace
- Nové proudy a metody v současné historiografii. Mikrohistorie a dějiny každodennosti, gender historie, kulturní antropologie (Carlo Ginzburg, Carlo Poni, Giovanni Levi, Hans Medick, Michel Foucault, Jacques Le Goff, Georges Duby, Peter Burke, Joan Scottová, Lynn Huntová, Clifford Geertz), možnosti didaktické aplikace
- Orální historie – staronový nový přístup v rámci historiografie, možnosti její didaktické aplikace
- České moderní dějepisectví (2. polovina 19. století – současnost; osobnosti a jejich zaměření a dílo, instituce, časopisy, sjezdy historiků); české instituce zabývající se didaktikou dějepisu, osobnosti, periodika pro školní dějepis
- Významné mezinárodní historické instituce a instituce pro didaktiku dějepisu, zahraniční a mezinárodní historická a didakticky dějepisná periodika, přední historická pracoviště ve světě, mezinárodní sjezdy historiků - přehled