Týdenní úkol č. 2 mým studentům v předmětu DID4/ HV
Vážené studentky, milí studenti!
S potěšení konstatuji, že úkol č. 1 jste splnili velmi uspokojivě - řekla bych v rozmezí VELMI DOBŘE - VÝBORNĚ!
Je pravdou, že na volbu didaktických cílů jednotlivých témat na základní škole můžeme mít rozdílný názor - rozdílnost by myslím vyplývala z různé míry zkušenosti, z věkové disproporce :-), z osobního zaměření apod.
Hodnotila jsem proto spíš vaši formální připravenost na státnice i na praxi jako takovou.
U státnic byste uspěli všichni! V oblasti tvorby a plánování cílů by to bylo v rozpětí známek, které jsem uvedla na první řádce!
Po prostudování prací všech vyplynula pro celkové hodnocení vašeho ročníku jedna obecná výtka - spíš poznámka.
Vypůjčím si pro její formulaci vyjádření Jarky K., která mi ve zpětné vazbě napsala:
Přiznám se, že pro mě bylo trochu obtížné pouze prostřednictvím formulace cílů a příslušných kompetencí vyjádřit moji představu realizace příslušného tématu nebo konkrétní hodiny. Věřím ale, že u státní závěrečné zkoušky tento můj nedostatek ve formulaci dostatečně sofistikovaných cílů vykompenzuje to, že budu mít možnost nastínit vám i mou představu o konkrétní realizaci hodin.
Tak to je přesně to, co bych do určité míry vytkla všem!
Vaše jednotlivé cíle a jejich provázanost s kompetencemi byly sice uspokojivé, dokonce chvályhodné, avšak celkově se vám zcela beze zbytku nedařilo vždy vyjádřit, ČEHO VLASTNĚ CHCETE V TÉMATU DOSÁHNOUT!
Také bych chtěla, aby byly ve volbě vašich cílů více čitelné vaše preference, zvláštnosti, druhý aprobační předmět nebo akcentace regionálních dějin!
U kolegů z výtvarky ať děti víc kreslí, u kolegů jazykářů ať děti víc překládají, u kolegy z tělesné výchovy ať se zaměřují na fyzické aktivity dané doby: sport pravěku? = lov (jak? s čím? co?), sport Keltů (ó, tolik sportovních disciplín na hostinách), sport antiky (Olympiády, gladiátoři v cirku), sport středověku (rytířská fyzická kondice, turnaje, lov...) apod.
Nyní vás čeká druhý (ze čtyř) úkolů. Bude to přechod mezi vnější a vnitřní didaktickou analýzou.
"Zvenku" je třeba naplánovat časový rozvrh tématu = hodinovou dotaci. "zevnitř" pak pojmy, jména a místa pro expozici tématu.
DOPLŇTE SVOU PŘÍPRAVU NA JEDNOTLIVÉ STÁTNICOVÉ OTÁZKY DVĚMA KROKY:
1.U KAŽDÉ OTÁZKY ZJISTĚTE DOPORUČENOU HODINOVOU DOTACI PRO DANÉ TÉMA V RVP A NAPLÁNUJTE SVOJI!
MŮŽE SE SHODOVAT S TOU DOPORUČENOU, ALE TAKÉ NEMUSÍ!!!
Např: Téma PRAVĚK / 6. třída,
RVP doporučuje 8 hodin (říjen - listopad). Já navrhuji 11 hod: úvod do problematiky 1 hod., antropogeneze 2 hod., doba kamenná (film, neolit - projekt) 2 hod., doba bronzová 1 hod., Keltové (výtvarné činnosti) 2 hod., Slované (regionální dějiny) 2 hod., závěrečná evaluce tématu (průběžná fixace) 1 hod.
2. U KAŽDÉ OTÁZKY VYTVOŘE POJMOVOU ANALÝZU TÉMATU.
KE KAŽDÉMU TEMATICKÉMU CELKU VYTVOŘTE ROZUMNÉ!!! PORTFOLIO POJMŮ, JMEN, MÍST A DAT.
TOTO PORTFOLIO BY MĚLO BÝT NAVÁZÁNO NA VAŠE CÍLE. PORTFOLIO JE ZÁVAZNÉ PRO EVALUACI (TESTY, ZKOUŠENÍ apod.)
Např. Starověká Čína: žák rozpozná starověké čínské vynálezy a uvede příklady jejich využití v dnešní době
Pojmová analýza: Čchin (Čína), Velká čínská zeď, pagoda, porcelán, kompas, střelný prach, tradice draků, hedvábí, rýže, Konfucius (konfuciánství), 3 tis př.n.l.
Využití pojmů:
prezentace v prog. PowerPoint (Velká čínská zeď, architektura, učení Konfucia - zásady),
samostatná vystoupení žáků(referáty - princip kompasu, bourec morušový, výroba porcelánu),
jednodenní projekt: VŠECHNO O RÝŽI (sumarizace informací o plodině, její výživové hodnotě, sestavení rýžového jídelníčku z domácích receptů - každý žák přinese alespoň 2 domácí recepty na rýžový pokrm - výstava, plakát...).
MÁTE TÝDEN NA PROMÝŠLENÍ A KLIDNOU PRÁCI.
AŽ BUDETE HOTOVI, VYBERTE 2 OTÁZKY (1 ČD a 1 OD) A POŠLETE MI SVÉ NÁVRHY NA HODINOVOU DOTACI A POJMOVOU ANALÝZU!
VAŠE ÚKOLY ČEKÁM DO PONDĚLÍ 6. DUBNA!
Těším se na vaše návrhy!
Vašemu studiu ZDAR! HV