Týdenní ZKOUŠKOVÝ úkol mým studentům v předmětu DID4/ HV
Vážené kolegyně, milí kolegové!
V dnešním úkolu sleduji 2 cíle:
1. zajistit všem rovné podmínky pro získání ideální známky z předmětu DID4Z,
2. upozornit na nebezpečí jedné ze státnicových otázek, a tím mu předejít.
Jsem si jista, že problematickou otázku jste již zaregistrovali: č. 20 v tematickém celku Člověk v kontextu světových dějin: Problémy současného světa.
Není tak těžké uvědomit si, že existuje předpoklad 1:20, že si ji při SZZ vylosujete!
Na této otázce velmi záleží!
Záleží mi na ní nejen proto, že studenti si poněkud nevědí rady s její strukturou, ale především proto, že úvahy nad ní a její následné konkrétní zpracování pro státnice, považuji za velmi významné téma pro váš osobnostní rozvoj i pro budoucí sebevědomé vedení předmětu občanská výchova.
Vyučování občanské výchovy vás coby dějepisáře na školách tak jako tak čeká!
Zadávám vám tedy komplexní vypracování didaktické analýzy této otázky (viz dále), které bude hlavním podkladem pro udělení známky z předmětu DID4Z!
Víte dobře, že klasifikace byla domluvena jinak, ale koronakrize nás nutí ke změnám.
Tato je, myslím, jedna z těch pozitivních.
Během týdne zpracujte otázku ve 3 krocích:
1. VÝBĚR
POZORNĚ, PEČLIVĚ a NEUKVAPENĚ promyslete, jaké problémy prožívá dnešní svět (ve smyslu celé planety).
Vyberte SAMI ZA SEBE 3 problémy, které cítíte jako nejpalčivější, nejaktuálnější a nejdůležitější.
Přistupujte k výběru podle svého založení - racionálně nebo emotivně - obojí je možné!
Je například jasné (a dokonce si myslím, že je to i žádoucí), že rozdíl bude především genderový - dívčí a chlapecké uvažování i výběr samotný budou jistě různorodé!
"Své" 3 vybrané problémy pojmenujte.
2. PŘÍPRAVA FAKTOGRAFIE
VYBERTE ZE SVÝCH 3 TÉMAT JEDNO!
Kritéria výběru nechám na vás: to nejtragičtější? to nejzajímavější? to nejproblematičtější? to, které se nejvíc týká dětí? to, které můžeme jako západní civilizace změnit?...
DÁLE POSTUPUJTE JAKO PŘI PŘÍPRAVĚ VLASTNÍHO VYSOKOŠKOLSKÉHO REFERÁTU.
Pro zvolené téma vyhledejte, vyberte, sestavte a interpretujte různorodé, zajímavé a přesvědčivé faktografické údaje - čísla, statistiky, pojmy, příklady... = vytvořte podklady.
Rozhodně sestavte vlastní portfolio ikonického textu k tématu, např. pro pozdější využití pro prezentaci v programu PowerPoint (libovolný počet: fotografie, ilustrace, grafy, tabulky apod.). Předpokládám minimálně 10 položek v portfoliu.
SPECIÁLNÍ ÚKOL V TÉTO FÁZI: vyhledáte dokumentární či umělecké ztvárnění svého tématu (nebo jeho části) v elektronické podobě. Z tohoto filmového ztvárnění vytvoříte sestřih nebo vyberete jeho část ve stopáži max. 10 minut! Samozřejmě uvedete zdroj!
Takto vlastně sestavíte obsahové jádro svého tématu pro budoucí působivé a věcné vyučování - jinými slovy vytvoříte vnější didaktickou analýzu!
3. DIDAKTICKÉ ZPRACOVÁNÍ
Vypracujete VNITŘNÍ DIDAKTICKOU ANALÝZU SVÉHO TÉMATU (jak už to umíte).
Představte si např. II. pololetí 9. třídy na ZŠ, předmět Dějepis nebo Občanská výchova - žákům je 15 let, mají značné kompetence občanské, sociální..., právě v tomto ročníku se stávají občany našeho státu, je tedy čas zamýšlet se také nad problémy tohoto světa a vlastními možnostmi jejich řešení.
Své vybrané téma představte virtuálním žákům tvůrčím a zajímavým způsobem!
Vytvořte metodiku, tedy vnitřní didaktickou analýzu: cíle tématu, hodinovou dotaci, pojmosloví, rozvíjené klíčové kompetence a mezipředmětové vztahy, navrhněte didaktické formy a prostředky (projekt, prezentaci, skupinovou práci...) pro toto své téma.
V metodice využijte v libovolné fázi a libovolným způsobem elektronický zdroj (film), který jste již zpracovali do formy vhodné pro žáky.
Příklad: téma VŠECHNY DĚTI NEMAJÍ TO ŠTĚSTÍ! (jen zkrácený náznak)
Forma: Projekt - jednání rady OSN o světových oblastech, kde děti trpí bídou a hladem
Zdroj informací: http://www.worldometers.info/cz/http://www.worldometers.info/cz/
+ dokumentární filmy z provenience UNICEF
Pojmosloví: UNICEF - Dětský fond Organizace spojených národů - United Nations International Children’s Emergency Fund, 1946, 158 účastnických zemí, dětská mortalita (80 milionů dětí zemře pře svými 5. narozeninami) ATD...
Klíčový pojem UNICEF: vyplyne jako tajenka z didaktické hry s názvy států (mezipředmětové vztahy s geografií): Uganda, Niger, Indonésie, Chile, Etiopie, Francie.
Cíle: žáci vybírají, třídí a využívají informace z hodnotných zdrojů, žáci sestavují obsahový celek podle zadání a ke konkrétnímu účelu veřejného vystoupení, žáci prezentují své téma s důrazem na obsahovou i formální přesvědčivost, žáci navrhují vlastní řešení problémových situací, rozumně posuzují vlastní návrhy a návrhy ostatních, o nichž diskutují
Provedení: Žáci představují zástupce OSN při jednání.
Žáci ve dvojicích připraví podklady svého vystoupení.
Žáci v krátkých vystoupeních jako na valném shromáždění prezentují statistické údaje o problematických oblastech jednotlivých kontinentů (Afrika především) - čas pro vystoupení či prezentaci: 3 minuty.
Žáci navrhují vlastní racionální řešení pro tyto problémové oblasti - mohou být i kontroverzní.
Žáci diskutují o možných řešeních, viz. např. https://www.unicef.cz/aktualne/125315-alakii--pribeh-se-stastnym-koncem
Žáci sestaví složku se svými prezentacemi a návrhy řešení.
Žáci realizují jakoukoli dílčí aktivitu ve prospěch řešení tohoto tématu ve svém (školním) prostředí, např. obrazovou (fotografickou) výstavu ve škole, celoškolní "pětikorunovou sbírku" pro fond UNICEF, školní tematický časopis s využitím svých podkladů apod.
Vážené kolegyně, milí kolegové!
Zpracování tohoto úkolu mi odešlete do středy 29. dubna.
Strukturujte jej do 3 kapitol podle metodiky zadání:
1. VÝBĚR (formulace 3 témat)
2. FAKTOGRAFIE (výběr jednoho tématu, argumentace jeho výběru, portfolio podkladů, nechávám na vás, jak vyřešíte prezentaci své elektronické opory)
3. DIDAKTICKÉ ZPRACOVÁNÍ (kompletní didaktická příprava).
Není toho málo, vím to!
Pečlivý přístup k vypracování úkolu vám však může zajistit mnohý benefit - úspěšné absolvování předmětu, kompletní zpracování problematické státnicové otázky a v neposlední řadě mnohostrannou metodiku pro přímé využití ve vaší budoucí praxi!
Jakoukoli nejasnost se neobávejte řešit přímým dotazem na mail nebo tel.
Na vaše metodiky se velmi těším!
Vašemu studiu a blížícím se SZZ ZDAR! HV
Forma